Ny individuell bilförsäkring lanseras

Nu lanseras Sveriges billigaste bilförsäkring

Tillsammans lanserar nu Moderna Försäkringar och Greater Than bilförsäkringen Enerfy – Försäkring med Moderna. Försäkringen ska hjälpa privatpersoner att ändra sitt sätt att se bilförsäkringar genom en smart ”Betala-när-du-kör”-lösning.

– Enerfy är en ny form av bilförsäkring som Sverige inte sett förr. Med hjälp av en digital teknikplattform har vi skapat en helt individuell bilförsäkring som enbart utgår från hur du kör, och inte den stora massan, säger Liselott Johansson, vd på Greater Than.

Genom att ignorera ålder, kön, körkortsår samt boendeform vid tecknandet av försäkringen kan bolagen tillsammans erbjuda hundratusentals svenskar en bilförsäkring som är billigare än vad dagens försäkringsbolag erbjuder.

– Med Enerfy utgår vi inte från de traditionella parametrarna och räknesätten, utan vi kollar helt och hållet på hur föraren kör och sätter en premie efter det. Genom att vi gör det erbjuder vi våra kunder en rättvis försäkringslösning, säger Torbjörn Annerfors, Innovationsansvarig på Moderna Försäkringar.

Greater Than, som står för den tekniska plattformen, har tagit fram en Plug-in (OBD-läsare) som klickas in i bilen och sedan räknar ut en rättvis premie som speglar förarens körbeteende. Föraren klassas in i 15 olika premiegrupper, där 1 är bäst och billigast, och föraren kan alltid förbättra sin premie genom att köra bättre eller mindre.

– Enerfy utgår främst från två aspekter: hur föraren kör samt hur långt hen kör. Vårt fokus grundar sig i att majoriteten av de som kör bra eller lite, vilket är cirka 70 % av befolkningen, betalar alldeles för mycket för sin bilförsäkring. Vi vill ge rättvisa till dem som förtjänar det, säger Liselott Johansson.

Moderna Försäkringar kommer, med sin expertis inom försäkringar, leverera försäkringstjänsten så som risk- och skadereglering.

– Enerfy är en helt ny form av bilförsäkring som kommer gynna väldigt många svenskar. Med vår erfarenhet och expertis inom försäkringar och Greater Thans kunskap inom den digitala teknikplattformen som bedömer förarens risk i realtid kommer vi att driva utvecklingen i branschen och utmana marknaden, säger Torbjörn Annerfors.

Testa Enerfy och se hur din premie blir
Appen Enerfy är kostnadsfri att ladda ned via Appstore eller Google Play och kan även användas utan att kunden tecknar en försäkring.

Enerfy – Försäkring med Moderna är en individanpassad bilförsäkring som helt utgår från förarens sätt att köra, som och är oberoende från faktorer som förarens ålder, boendeform och körkortsålder m.m. Enerfy är en teknikplattform, som utgör bilförsäkringens tekniska grund och som baseras på Artificiell Intelligens och Deep Machine Learning.
Företaget bakom Enerfy är det Stockholmsbaserade startup-bolaget Greater Than AB: www.greaterthan.eu