Enerfys teknik prisas av Världsnaturfonden WWF

Enerfys teknik prisas av Världsnaturfonden WWF.

Företaget som har skapat och utvecklat teknikplattformen Enerfy, som ligger till grund för försäkringen Enerfy – Försäkring med Moderna har den stora äran att ta emot ett av världens största priser inom klimatinnovationer: WWF Climate Solver 2017.

Greater Than prisas för tekniken Enerfy som står bakom världens första digitala bilförsäkring som belönar de som kör mindre, miljövänligare och säkrare. Climate Solver är en utvecklingsportal, skapad av Världsnaturfonden WWF, som lyfter internationella klimatinnovationer för att stärka utvecklingen av teknik som kan minska koldioxidutsläppen.

– Jag är extremt stolt och glad över att Greater Than får den här utmärkelsen av WWF. Med hjälp av vår spjutspetsinnovation, Enerfy, vill vi förändra försäkringssystemet till att bli rättvisare och miljövänligare, säger Liselott Johansson, vd Greater Than.

Bland de bolag som får utmärkelsen Climate Solver 2017 visar Greater Than på störst koldioxidbesparing. Världsnaturfonden har, på uppdrag av Energimyndigheten, räknat ut att den här typen av teknologi, som Enerfy – Försäkring med Moderna bygger på, skulle kunna minska globala koldioxidutsläpp med över 100 miljoner ton per år, vilket är siffror som motsvarar vad svenskarna totalt släpper ut årligen i och utanför Sverige.

– Med utmärkelsen vill vi lyfta innovationer som kan göra stor nytta för klimatet och uppmana företag, investerare och politiska beslutsfattare att stötta innovationer att nå ut så att miljönyttan kan levereras. Enerfy är en spännande lösning med stor potential att göra nytta för miljön, människors hälsa och säkerheten i trafiken, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare klimat, energi & innovation och globalt ansvarig för Climate Solver på WWF.

Emma Tranevik,
PR-ansvarig